Vidste du at hver medarbejder bruger 91 timer om året på IT-problemer?[i]

Det er næsten 2,5 uge der gør hver eneste af dine medarbejdere uarbejdsdygtige.

Undersøgelsen nævner ikke noget om at en anden undersøgelse[ii] der viser at når vi rives væk fra komplekse opgaver, skal vi bruge 20 min på at sætte os ind i opgaven igen.

Det giver årligt mere end 1 månedsløn pr. medarbejder, der går til IT-problemer. For ikke at nævne den forsinkelse af arbejdsopgaver det har medført.

Af samme grund har du måske overvejet at outsource dit IT, men er stadig i tvivl?

Så læs med her hvor vi gennemgår nogle af de vigtigste fordele og ulemper ved at outsource IT.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-hand-holding-usd"></i></p>

1. Undgå pludselige – og dyre – udgifter til IT

Forestil dig at jeres server bryder ned.
Al kommunikation og kontorarbejde bryder sammen øjeblikkeligt. Men ikke nok med det. Nu skal der findes en ny server. Hvilke krav har I til den nye server og hvilken er den bedste?

Desuden er der den pludselige udgift på den forkerte side af 100.000 kr. og som der måske ikke engang er budgetteret med.

Når du outsourcer dit IT, er der altid en ekspert i den anden ende, klar til at hjælpe dig videre hurtigst muligt. Det gælder både ved servernedbrud og i alle de små dagligdags problemer medarbejderne støder på.

De fleste dagligdags problemer løses sådan her:

  • Medarbejderen ringer til os
  • De deler deres skærm med os vha. en anerkendt og sikker skærmdelings-app.
  • Vi finder en løsning på problemet – samtidig med at vi kan se at det virker
<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-calculator"></i></p>

2. Mulighed for at budgettere de årlige IT udgifter

Hvis du har en fast serviceaftale, hvor du kan ringe med alle dine IT-problemer og få hjælp til en fast pris, véd du præcist hvad dit IT-budget skal være.

Der er også muligheden for at have en skalérbar pris der afhænger af tiden der bliver brugt på at løse dine problemer.

Hos os tilbyder vi begge typer aftaler.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-brain"></i></p>

3. Få adgang til den nyeste viden indenfor IT

I dag går udviklingen så hurtigt at en fyldestgørende IT support kræver konstant up to date IT viden.

IT-firmaer der supporterer flere typer af kunder, inden for forskellige brancher, IT miljøer og størrelser, får konstant testet deres erfaring og øget deres vidensniveau.

De udveksler erfaringer med deres kollegaer og erhverver konstant ny viden for at kunne stå mål med jobbets udfordringer.

Som en en-mands-hær i en IT-afdeling, kan det være udfordrende at både løse problemerne og holde sig opdateret.

Og uden den daglige ping-pong, med andre IT-nørder kan det, helt grundlæggende, være svært at vide hvad man ikke ved…

Vidensaspektet er ofte en af de mest gængse grunde til at outsource IT.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-users"></i></p>

4. Tilpas arbejdsstyrken til bunken af IT-problemer

Ligesom nullermændene synes at formere sig eksponentielt under sofaens mørke dække, kommer IT-problemer sjældent alene.

Modsat kan der også være lange perioder hvor det hele bare kører.

Med outsourcing, slipper du for konstant at skulle op- eller nedskalere din medarbejderstab så den matcher mængden af IT-problemer.

Vi har flere aftaler hvor servicen er skalerbar alt efter kundens behov.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-database"></i></p>

5.  Tilføj unik IT-viden til specielle IT-problemer

Nogle gange er problemet ikke mængden af IT-problemer. I stedet er udfordringen de unikke problemer der kræver specialviden.

IT er et paraply-ord, der dækker over mange grene af specialviden. Her kan outsourcing være en støtte til den interne IT-mand der håndterer de daglige udfordringer.

Sådan hjælper vi f.eks. Designmuseum Danmark.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-umbrella-beach"></i></p>

6. Undgå nedetid pga. uddannelse, ferie eller sygedage

IT udvikler sig konstant. Nye enheder, nye typer af enheder, nye muligheder for IT-arkitektur og ny software.

IT kræver konstant udvikling (eller afvikling). Derfor skal der for interne IT-afdelinger afsættes tid og penge til uddannelse. Herunder kurser, seminarer og anden inspiration. Der skal også være tid til ferie og et hvis antal sygedage må også påregnes.

Når en-mands-hæren er væk er der ingen til at afhjælpe de IT problemer der uvægerligt kommer.

Ved outsourcing til et firma med flere ansatte er du altid sikret en livline. Og behøver ikke at tænke på uddannelse, ferie, sygedage eller andet.

7. Ulemper ved at outsource dit IT

Inden du bestemmer dig for at outsource jeres IT, er der nogle risici du bør være klar over:

a)   Tab af data kontrol

Når data varetages af en 3. part, mister du den komplette kontrol over data. Derfor er det helt essentielt at du indgår en aftale med et IT-firma du kan stole på. Helt specifikt bør du spørge ind til hvor og hvordan data opbevares.

b)   Kompleks IT-arkitektur = lang indkørsel

En sjælden men relevant ulempe for visse virksomheder, er dem der har en kompleks opsætning af deres IT. Her kan der være en længere indkørsel for IT firmaet, for at få hånd om hele setup’et.

Her gælder det om at sikre sig at kompetencerne er til stede i IT-firmaet til at overskue den komplekse opsætning.

Det kan f.eks. gøres ved at få lavet et test-setup eller en Proof of ConceptEn test af det planlagte IT projekt/system, som typisk laves for at se om projektet eller løsningen lever op til forventningerne..

c)   IT fremmedgørelse

En af de ulemper der kan opstå når virksomheder vælger at outsource deres IT, er at virksomheden samtidig med outsourcing, mister følingen med deres IT. Hvad enten det er hardwaren, softwaren eller det samlede setup.

Det er uheldigt, da det kan betyde at IT løsningen, over tid, ikke matcher organisationens behov.

Vi vil derfor stærkt anbefale (fra erfaring) at når I vælger at outsource IT, at I som minimum har en tovholder der har ansvaret for – og en naturlig interesse i – hvilken retning og form IT setup’et skal have.

<p style="text-align: center;"><i style="color: #f18700; font-size:150px;" class="fas fa-cut"></i></p>

8. Få skræddersyet den rette IT-løsning

Alle ovenstående fordele og ulemper, kan samles i én grundtanke:

”Skomager bliv ved din læst”

Så længe IT ikke er din spidskompetence, bør du altid overveje at få andre til at håndtere det. Ligesom du får eksperter til at stå for din bogføring.

Begge er essentielle for at have en bæredygtig virksomhed i mange år. Med et skræddersyet IT-setup får du det du har behov for, for at varetage den daglige drift, og undgår at dine medarbejdere bruger 91 timer om året på IT-problemer.

Hvis du gerne vil høre mere om hvordan vi bliver din eksterne IT-afdeling, der handler og tænker som om vi sad internt, kommer vi gerne forbi til en kop kaffe og en uforpligtende snak.

Accepter cookies, og få mest muligt ud af vores site Læs vores privatlivspolitik

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk